onsdag 23 mars 2016

Vem som helst utom Ivy Pocket av Caleb Crisp

Caleb Crisp, Vem som helst utom Ivy Pocket
Rec-ex ifrån Modernista förlag, Tusen tack!

Handling:
Ivy Pocket är en vandrande katastrof, som gång på gång väcker ilska och frustration hos de snobbiga aristokrater hon arbetar för. Men bilden vår hjältinna har av sig själv är en helt annan. Ivy är övertygad om att hon är allmänt underbar, fullkomligt charmerande och extremt begåvad.

När Ivy hamnar i Paris, ensam och utfattig, har hon ingen aning om hur hon ska ta sig tillbaka till England. Då blandar sig ödet i och Ivy kallas till en döende hertiginnas sjuksäng. Hon får där i uppdrag att leverera ett magnifikt diamanthalsband (som möjligen har en förbannelse vilande över sig) till Matilda Butterfield på hennes tolvårsdag. Från det ögonblicket och framåt kastas Ivy Pocket in i ett häpnadsväckande äventyr fullt av skurkar, galenskap och missförstånd.

Vad jag tyckte:
I början av boken så hade jag så svårt för Ivy Pocket, denna vandrande katastrofen som ljuger som en häst travar och ställer till med galenskaper och katastrofer överallt. Det blev tom så att boken blev liggande ett bra tag eftersom jag inte alls stod ut med dessa galenskaper och fånerier. Men sedan läste jag några recensioner om boken och tänkte att jag ändå måste ge boken och Ivy Pocket en ärlig chans. Så jag läste och fann att Ivy Pocket faktiskt förändras, bakom galenskapen och lögnerna fann jag en ensam och väldigt ledsen tjej. Där sökandet efter vart hon egentligen hörde hemma doldes bakom detta påtvingade lustigheterna.

Samtidigt så växte också historien för mig och jag fann att jag började njuta av denna galna äventyrsberättelse som virvlar fram som en orkan med försvunna barnjungfruar, mystiska sällskap, spökande grevinnor, små munkar klädda i bruna kåpor, ett ovärderligt halsband och en mängd med klockor.  Historien förstärks genom de fantastiska teckningar som finns i berättelsen, dessa teckningar är så vackra och jag kunde lätt bli sittande bara tittande på dessa!

Vem som helst utom Ivy Pocket är en underbar berättelse som bjuder på mycket spänning och faktiskt en hel del fnitter. Jag förtjusas av Ivy och kommer därmed över min inledande avighet jämte henne.  Jag hoppas den hittar många läsare i åldern 9-12! Och jag kommer absolut läsa nästa bok om Ivy Pocket!

6 kommentarer:

  1. Vad kul att du också gillade henne till slut! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) nu ser jag rent av framemot nästa del med IV!

      Radera
  2. Jag har tittat och klämt på denna boken och jag är riktigt sugen på att läsa denna. Men kan man köpa den trots att jag inte har något barn i passande ålder? Annars får jag väl skylla på att jag sparar den tills ungarna blir äldre. = )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är strax över 30 och har inga barn! :) älskar ändå läsa böcker för yngre, är på något sätt så kravlöst och härligt.

      Radera
    2. Jag är strax över 30 och har inga barn! :) älskar ändå läsa böcker för yngre, är på något sätt så kravlöst och härligt.

      Radera
  3. Kanske kan vara något för 11-åriga dottern!

    SvaraRadera