onsdag 16 mars 2016

Från och med du av Mhairi McFarlane

Från och med du av Mhairi McFarlane


Handling:
Sökes: Trevlig man för intelligenta konversationer och ögonblick som tagna ur kärleksromaner.
Finnes: Historisk expert med ett gigantiskt hårsvall och ett ibland oanständigt språk.
Trots att Anna Alessis dejter ofta visar sig vara knäppskallar kunde hon inte vara lyckligare. Hon är 30+, har ett jobb hon älskar, och livet är bättre än hon vågat hoppas på. Men så har det inte alltid varit, och hon skulle helst glömma de jobbiga skolåren som hackkyckling.
Så när James Fraser – killen som låg bakom Annas sista förödmjukelse i skolan – dyker upp i hennes liv igen vänds allt upp och ner. Men James verkar annorlunda nu. Han är artig. Mogen. Till och med rolig. Människor kan väl förändras? Så varför känner Anna att hon är en idiot som litar på honom?
Vad jag tyckte:
Nu var det ett tag sedan jag läste ut denna så mitt omdöme lär inte mitt bli så jättelångt. Inte för att jag helt glömt bort den men det är ju heller inte dagsfärskt! Från och med du är en smart och underhållande roman om att växa upp och förståelse. Men också om kärlek och brustna hjärtan. Det jag minns allra tydligaste är just Annas ständiga vikthets mot sig själv, där hon rent av uttrycker sig som att hon enbart kan vara lycklig och normal om hon inte är tjock. ( Mina ord så som jag minns denna scen i boken) Och det där stör mig väldigt mycket och drar ned hela känslan av det varma och fina som också finns med i boken.  Nu förändras Anna en del under resans gång, hon mognar och släpper de där tankarna någorlunda. Men först efter att hon blivit smal och har en "normal" klädstorlek....Samtidigt gillar jag hur McFarlane vågar ta upp ett så svårt och tungt ämne som mobbning och hur detta påverkar människor även efter det att de blivit vuxna. Det gillar jag verkligen.
 Och samtidigt så är McFarlane så skicklig på det hon gör, att skriva smarta, underhållande romaner som innehåller både kärlek och romantik men också vänskap och systerskap att jag kan förlåta henne för denna biten.Eller i alla fall ha överseende med det. 
 McFarlanes språk är sprudlande med en härlig lätthets-känsla över sig och snyggt invävt är den härliga torra humorn och de vassa syrligheterna. Dialoger är också ett av de områden McFarlane behärskar utmärkt. De är en fröjd att läsa! McFarlane är också otroligt skicklig på att skapa äkta karaktärer som är helt underbara att lära känna! Här måste jag få tillägga att bästa biroll i denna bok är dock katten Luther! Jisses som jag fnissade åt denna katt, hög igenkänningsfaktor där eftersom jag har fyra katter själv!
Mhairi McFarlane är en underbar författare som jag älskar att läsa, varmt, fluffigt, romantiskt men utan att bli sötsliskigt. En underbar feel-good roman som verkligen får en må riktigt bra!

4 kommentarer:

  1. Jag har läst You had me at hello av McFarlane och tyckte den var väldigt bra. Kommer att läsa hennes andra böcker också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. You had me at hello är min favorit av de tre böcker jag läst av McFarlane!

      Radera
  2. Pratade precis om hennes böcker med en kollega och vi båda vill testa att läsa något av henne just för att det verkar vara feelgood utan att bli för sliskigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt rätt! McFarlane är just feel-good men utan slisk! Min favorit än så länge är nog boken You had me at hello.

      Radera