torsdag 7 januari 2016

En världsomsegling på 366 dagar!

En världsomsegling på 366 dagar är en utmaning som Johannas deckarhörna har skapat och detta var en utmaning som verkligen lockade mig ( Bloggvärlden kryllar ju verkligen av utmaningar just nu!) Men just detta skulle passa så väl in på min egen önskan om att läsa böcker ifrån andra länder än de gamla vanliga! Jag ska i helgen ordna en egen sida åt denna utmaningen och jag kommer inte sätta något antal på hur många länder jag ska besöka. Utan jag läser på och försöker vara lite extra noga när jag väljer böcker för att hitta fram till fler länder att besöka under 2016! Möjligen skulle man kunna säga ca 15-20 böcker ifrån andra länder än vad jag vanligen läser. Och om jag hinner ska jag göra en avstämning en gång i månaden för att visa på hur det hela fortlöper.

Såhär skriver Johanna själv om utmaningen:

  • Allt du behöver göra för att delta är att anmäla dig före den 15 januari genom att kommentera det här inlägget eller infosidan (under kartan) i vänstermenyn. Sedan behöver du: Alternativ 1: En sida på din blogg som du kallar En världsomsegling på 366 dagar där du för statistik över de länder du har besökt och de böcker du har läst. Här kan ni se hur min sida ser ut. Alternativ 2:Föra denna statistik på din redan befintliga ”Läst 2016” sida genom att på något sätt markera vilka böcker som räknas till världsomseglingen och vilket land de utspelar sig i. (Markera dem med fetstil, ange landet inom parentes efter boken eller liknande) Man kan även göra en egen avdelning för En världsomsegling på 366 dagar om man har en sida man kallar ”Utmaningar 2016”. Det viktiga är att man någonstans kan se vilka böcker och länder du har läst om!
  • Jag kommer att länka till den sida du antecknar dina länder på i min vänstermeny under rubriken ”Medresenärer” så att vi kan besöka varandra och få tips och inspiration. I slutet av året vill jag också att du skriver ett inlägg och summerar.
  • Meningen är att vi ska upptäcka nya saker och vidga våra vyer, så därför räknar vi INTE med böcker som utspelar sig i Sverige, USA och Storbritannien eftersom det är länder som de flesta redan är välbekanta med. Det är var bokens handling utspelar sig som räknas, om det är författarens hemland eller ej spelar ingen roll i det här sammanhanget. Utspelar sig boken i flera länder kan man räkna båda, men det måste vara en påtaglig del av handlingen som är förlagd till landet, inte bara något kapitel eller några sidor. Eftersom även fiktiva världar kan bidra med läsning långt bortom vår egen vardag är det okej att räkna med sådana (t ex Narnia), men för att det fortfarande ska bli en världsomsegling ser jag helst att även ”riktiga” länder förekommer hos er. Även utdöda riken (t ex Romarriket) och udda platser som rymden och havets botten räknas.
  • Vill man ha en utmaning kan man sätta upp ett mål för hur många länder man vill besöka, men det är inget måste. Det är helt okej att ta det som det kommer får man se vilka platser böckerna tar oss med till!
  • Man väljer själv när man vill titta in och se vad medresenärerna har läst för böcker, men några gånger under året kommer jag att skriva ett inlägg och berätta lite hur det går för mig. Då får man gärna hänga på och berätta i ett eget inlägg och lämna en länk i kommentarerna så vi hittar varandra. Detta är dock inte obligatoriskt, har man inte tid, lust eller är i en lässvacka kan man hoppa över det momentet. Tips på vad man kan berätta om är vilka länder man läst om, om boken/böckerna var bra, om författaren lyckades fånga miljön (kunde man se platser framför sig, känna smaker, dofter?), om man har lärt sig något nytt om ett land eller en kultur, om det var en plats som kändes exotisk eller som liknade vårt samhälle, osv.

1 kommentar: