måndag 7 december 2015

Aldrig ensamma av Anna Jakobsson Lund

Anna Jakobsson Lund, Aldrig ensamma

Rec-ex ifrån författaren, Tusen tack!

Handling:
När Systemet inte är det största hotet - vem väljer du att lita på?

Tillbaka i huvudstaden. Allt ser ut som vanligt, men ingenting är sig likt.
Samtidigt som de högklassade förbereder sig för val planerar rebellerna ett attentat som ska ändra spelreglerna för alltid. Ava blir inblandad på båda sidor. Lögn, myt och sanning trasslas ihop och snart vet hon inte vem hon kan lita på.


Levi kämpar mot vansinnet. Leymah säger att han har glömt vem han egentligen är. Att han är stark nog att kontrollera sin förmåga. Han måste tro henne om han ska kunna rädda sin syster.


Ava, Levi och Leymah tvingas ta hjälp av gamla vänner och oväntade bundsförvanter för att få den kunskap de behöver. Men vem är det som förföljer dem? Vem har räknat ut sanningen?


Vad jag tyckte:

Jag har skrivit denna recension många gånger om nu, i mitt huvud och likväl nu när jag sitter här och ska skriva den så blir det tyst i huvudet! Varför ska det vara så svårt att skriva om böcker man verkligen älskar?

Aldrig ensamma är alltså fortsättningen på Tredje Principen och Anna Jakobsson Lund ( AJL) väver smidigt en övergång mellan de två böckerna så är historien fortlöper utan hack eller glapp. Återigen möter vi Ava, Leymah och Levi men denna gången befinner vi oss i centralstaden där gruppen ska försöka motarbeta systemet inifrån med hjälp av motståndsrörelsen. Men alltför snart inse de alla tre att det motståndsrörelsen vill kanske inte helt överensstämmer med det de vill göra och de kommer också inse att de inte kan lita på någon då lögner och svek är något som som kommer att förgöra deras tillit. Men de har varandra, de har alltid varandra och i Aldrig ensamma ( mycket passande titel för övrigt!)  så fördjupas den vänskap som påbörjades i första boken. ( Ett stort tack till författaren för att du vågar låta bli kärlekstrianglar! Kärlek anas i denna boken men det känns som att författaren kommer hålla det på rätt sida och på rätt sätt)

I första boken fick vi en rejäl grund att stå på där vi fick lära känna världen som är väldigt välbekant med en trasig Öresundsbro, samer och Ikeaskyltar och där vi fick en inblick i vad Systemet är och vad som pågår i detta nya samhälle. I Aldrig ensamma får vi en ännu djupare inblick i allt detta och även en förståelse att centralstaden som sådan skulle kunna vara London. ( Titta närmare på omslaget som ger en viss hint! Ett omslag som för övrigt är väldigt snyggt!)

 I Aldrig Ensamma är mörkret mycket större och mycket svartare och där hopplösheten och förtvivlan är centrala känslor. Dock så finns det en fin humor i boken som lyfter upp en och som gör att man inte drunknar i allt detta mörka och svarta. Samtidig får vi  i Aldrig ensamma också djupdyka ned i karaktärernas inre och lära känna dom på djupet samtidigt som banden mellan de tre stärks och de tre binds samman ännu tightare. En vänskap som är så fint berättad, så varm och innerlig och så stark. Så när sista delen av boken kommer sitter jag med andan i halsen och maniskt mumlande " Snälla författaren, gör inget dumt, Snälla författare gör inget dumt" om och om igen!

Jag älskar verkligen den dystopiska genren, en kärlek som började med Suzanne Collins Hungerspelen för några år sedan och där jag läst en mängd dystopiska serier sedan dess. Men på sista tiden så har jag tappat den där första kärlekskänslan för hela genren, den har börjat kännas som om den går på repeat och stagnerat. Ända tills jag läste AJL:s Tredje Principen i våras! I hennes bok fann jag den där första kärlekskänslan igen, den där jag hade när jag först upptäckte genren. Men det var ändå något helt nytt för AJL tar hela den dystopiska genren, stoppar ner den i sin mixer och blandar ned mängder av nya detaljer och spår så att berättelsen känns både nyskapande och fräsch samtidigt som den också är väldigt normbrytande i sitt sätt att bemöta könsroller. Samma kärlekskänsla får jag i Aldrig ensamma och jag är så glad för det!

Aldrig ensamma håller en lika hög kvalitet som första boken Tredje Principen med sina välskrivna detaljerna , de levande miljöskildringarna och de trovärdiga karaktärerna.  Så har ni inte läst AJL:s serie så kommer den passa utmärkt under julgranen i år!

Ps: Kan avslöja att AJL har en definitiv plats på min favoritlista över årets lästa böcker och det två gånger om! DS

2 kommentarer: