lördag 22 augusti 2015

Dockskelettet av Holly Black

Holly Black, Dockskelettet

Handling:
Porslinet är gjort av en människas skelett. Ett litet flickskelett. Håret på hennes huvud är gjort av flickhår. Och dockans kropp är fylld av askan som blev över."

Zach, Poppy och Alice har varit bästisar så länge de kan minnas. Med sina actionfigurer leker de samma lek, om och om igen. Men en dag bestämmer sig Zachs pappa för att Zach är för gammal för deras lek och slänger alla hans figurer. Zach skäms så mycket att han slutar träffa Poppy och Alice. Men en natt får Zach besök av sina gamla vänner, Poppy säger sig vara förföljd av en levande porslinsdocka som säger sig vara skapad av benen efter en mördad flicka. Om de tre vännerna inte återlämnar dockan till flickans hem och begraver den där kommer de att vara dömda för evigt.


Vad jag tyckte:

En mysryslig spökhistoria för unga läsare som bjuder på ett riktigt läsäventyr. Spännande igenom hela boken. De tre unga vännerna som rymmer för att bege sig långt bort i ett försök att stoppa den onda dockans framfart. Holly Black är en skicklig författare och jag har läst väldigt mycket av henne, detta är dock den första boken riktad mot yngre läsare som jag läsare av henne.  Jag är dock sugen på att läsa hennes böcker i serien Spiderwick.  Dockskelettet handlar mycket om vänskap och lojaliteter, om att hålla ihop även när man är oense men det handlar också mycket om att växa upp. Steget ifrån barndomens oskyldiga lekar till att bli äldre där lekar inte längre får plats kan vara riktigt svårt ibland. Detta skildrar Holly Black riktigt fint tycker jag.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Visst är det snyggt! Men jag fick faktiskt vända det upp och ned när jag skulle sova..Lite läskig docka som stirrar på en när man vaknar mitt i natten var en aningen skrämmande =)

      Radera
  2. Hmm, tror du den skulle funka för nioåringar? Har en del som dras åt det läskiga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror nog helt på hur dan nioåringen är. Gillar hen lite läskiga berättelser och inte är alltför lättskrämd kan det nog fungera fint. Men är hen lite mer lättskrämd så skulle jag nog rekommendera att vänta något år.

      Radera