måndag 6 juli 2015

Trolldomsakademin: Isskeppet av Peter Bergting

Peter Bergting, Trolldomsakademin: Isskeppet
Rec-ex ifrån Semic förlag, tack så mycket!

Handling:
Mysterierna hopar sig genast när de tre vännerna Miranda, Orville och Emmi börjar en ny termin på Trolldomsakademien. Mitt under ett dundrade oväder dyker ett svävande skepp av is upp ovanför skolan. Var kom det ifrån? Varför vägrar lärarna att prata om det? Och vem är den mystiska figuren som smyger omkring i skolan? Vad ska hända med Mirandas ovanliga krafter? Och kommer den argsinta kanindraken Potopor någonsin att lära sig att flyga? 


Vad jag tyckte:
Det var riktigt härligt att få återvända till Trolldomsakademin och återse de tre vännerna. Återigen råkar de ut för ett hisnande äventyr som både är farligt och riktigt otäckt. Jag gillar också att Potopor får en något större del i själva historien, han är en så charmig och butter karaktär!

Trolldomsakademin-serien riktar sig till yngre läsare än vad Bergtings serie om Morwyhal gör, även om båda serierna utspelar sig i samma land och där vissa karaktärer återkommer som Malda. Jag upplever att Trolldomsakademin inte har samma komplexitet som Legenden om Morwyhale, jag saknar lite det där osuddiga mellan gott och ont, nyanserna kring karaktärernas roller och val. Men samtidigt så njuter jag av Trolldomsakademin för det är charmiga karaktärer som är intressanta att lära känna. Tillsammans med en spännande och actionfylld historia blir det en riktigt härlig läsupplevelse. Dessutom så "hittar" de tre vännerna ett undangömt bibliotek som verkar vara en helt magisk plats! Vänskapen mellan de tre är också det viktiga delar av boken tycker jag.

Peter Bergtings språk är som vanligt fantastiskt, han är otroligt skicklig på att måla upp sin historia och fylla sin värld med liv och färg. De vackra teckningarna skapar ytterligare en dimension åt berättelsen.

Isskeppet är en charmig bok som ger en trevlig läsupplevelse, lättläst och underhållande!

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Jag har tidigare läst den första boken, blev inte så imponerad av Eldhäxan men jag ska ge serien en chans till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade denna, lättläst och charmigt. Prova igen och se vad du tycker!

      Radera