tisdag 28 juli 2015

Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart

E. Lockhart, Kanske är det allt du behöver veta


Handling:
En vacker och välbärgad familj.
En privatägd ö.
En smart, men trasig tjej och en passionerad kille med högtflygande drömmar.
Fyra vänner vars vänskap blir destruktiv.
En revolution. En olycka. En hemlighet.
Lögnerna.
Kärleken.
Läs den.
Och om någon frågar hur den slutar –
LJUG.

Vad jag tyckte:
En stark bok som berörde mig mycket och skapade många oväntade Åh-stunder! Den rika och perfekta familjen, den lyxiga fasaden som döljer det allra mörkaste hemligheterna, den privatägda ön, alla element som bygger upp och skapar en skickligt berättad historia som bjuder på en hel del oväntade vändningar.  Denna lyxiga och bortskämda attityden som finns hos familjen gör mig lite illamående emellanåt och får mig att vrida på mig.  Lockhart har ett vackert språk som är mycket tilltalande att läsa och jag njuter hela tiden av det. Lockhart bygger skickligt upp sin berättelse och konstruerar vändningar som är så snyggt invävda att man knappt märker att de är på väg. Jag gillar verkligen hur hon lyckas måla upp en så perfekt fasad, så glittrande och vacker men som på närmare håll visar sig innehålla både sprickor och smuts. Och när den väl rämnar så blottar det en familj som både är ömkliga och väldigt självupptagna.

En magisk, förtrollande berättelse med ett så bitterljuvt slut att jag får en klump i magen. Jag tänker göra precis som förlaget säger, jag ljuger om slutet och säger inte ett ord! Läs själva och njut av en säregen och skimrande berättelse om kärlek, familjelojalitet, sorg, vänskap och förtvivlan.

2 kommentarer:

  1. Tror detta blir näst-nästa bok för mig. Är så nyfiken :)

    SvaraRadera