onsdag 22 april 2015

Paradisbaden, Akli Tadjer

Akli Tadjer, Paradisbaden 

Handling:
Adèle Reverdy är begravningsentreprenör – ett faktum som inte direkt har en positiv inverkan på hennes kärleksliv. Men dagen Adèle fyller trettio år tar livet en ny riktning. På födelsedagsfesten träffar hon den före detta akrobaten Léo, som efter att ha förlorat synen i en olycka arbetar som massör. Den vackre Léo blir snart solen i Adèles liv. Med stöd av sin bästa vän Leïla gör hon allt för att vinna hans hjärta

Vad jag tyckte:

Paradisbaden är en riktig feel-good bok fylld med värme, humor och såklart kärlek. En ömsint berättelse om att våga älska och om att våga tro på sig själv. Adéle är en härlig person med en avslappnad inställning till döden, det måste hon ha med tanke på hennes jobb. Ett jobb hon haft hela sitt liv, begravningsbyrån är familjeägd och det var där Adéle växte upp. Det finns ett allvar i boken som berör och väcker frågor. Emellanåt blir jag frustrerad över Adéle och Leo och deras oförmåga att verkligen prata med varandra. Sedan blir jag riktigt arg på Rose, Adéles syster, som jag upplever som rätt elak mot Adéle emellanåt.  Men på det stora hela trivs jag i Adéles, Leos och de andras sällskap. Paradisbaden är en mysig och varm berättelse om vad som egentlig är det viktiga här i livet. En fransk feel-good pärla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar