onsdag 8 oktober 2014

Mord i natten

Donna Leon, Mord i natten


Kommissarie Brunetti får ett oväntat besök av en ung vacker kvinna som dyker upp på hans kontor en tidig morgon, han känner igen henne men kan först inte placera henne. Den unga kvinnan heter Maria Testa, hon har tidigare varit nunna och hon har arbetat bla på det vårdhem där Brunettis mor bor. Nu söker hon upp Brunetti i en helt annan sak, hon har rent av lagt doket av rädsla för det som händer innanför murarna på de andra hemmet hon arbetat på. Maria Testa säger att de gamla dör, fast de inte borde vara tid för dem att dö nu.  Brunetti börjar givetvis drar i trådarna kring detta mystiska fall, ett fall där han inte riktigt vet vart han ska börjar eller hur han ska tillväga. Men ganska snart blir det tydligt att någon inte gillar att Brunetti lägger sin näsa i blöt. Jag gillar att läsa om Brunetti och hans kära stad Venedig, vardagens Venedig långt bortom turistbroschyrerna och de vackra reklambilderna, men ändå ett Venedig med en rikedom och skönhet bortom det vanliga. Brunetti har ett ledord tycker jag och det är rättvisa, allt går kanske inte enligt planerna och allt faller kanske inte helt på plats exakt såsom man vill ha det egentligen, men så länge rättvisa har blivit skipad och alla är nöjda så är även Brunetti nöjd.  Jag gillar även hans familj, hans fru Paula och hans två barn, de har en innerlig och kärleksfull relation och de äter gärna massa god mat hela tiden!  Brunetti är en mild man med ett mycket sympatiskt sinnelag, jag upplever Leons böcker om honom som en blandning av Morden i Midsumer och Hercule Poirot. Om än i något lättare version! Dock finns det även med det spindelnät av korruption, makt, politik och maffia som är en del av Italien invävt i själva historien, det belyses och även ibland kritiseras det starkt.

 Härlig avkopplande läsning!

2 kommentarer:

  1. Jag läste min första Donna Leon i somras, i Italien och jag är så glad att jag hittade henne. Det kommer nog att ta tid att komma ifatt, men det gör inget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Vad härligt att läsa Leon nästan på plats så att säga! Det är mysiga böcker, trivsamma och behaglig läsning.

      Radera