måndag 22 september 2014

Tio lektioner i matlagning

Lotta Lundgren, Tio Lektioner i matlagning

Jag gillar verkligen Lotta Lundgren som programledare för Historieätarna och jag gillar verkligen programmet i sig. Jag har även läst/bläddrat/beundrat hennes kokbok " Om jag var din hemmafru" så jag såg framemot hennes nya bok. Nu är det en tid sedan jag läste ut hennes bok Tio lektioner i matlagning och av någon anledning blev det inte av att skrev om den då. Jag tror det hänger samman med att jag inte riktigt vet vad jag tycker om boken. Där finns många bitar jag gillar med den men det finns också bitar jag inte gillar, bla så stör jag faktiskt på de där "breven" som finns mellan kapitlen som är skrivna av Lotta till redaktören. Jag blir inte riktigt klok på om de är menade att bara vara roliga eller om det är riktiga brev.

I övrigt gillar jag Lundgrens avslappnade förhållande till mat och jag tycker det är rolig läsning. Här blir matlagning till något som känns både lustfyllt och glädjefyllt. Boken känns personlig och inte alls som en traditionell kokbok, de tio kapitlen är indelade i följande kategorier: 1: Redskap,  2: Känslor, 3: Smak, 4: Kött, 5: Kön, 6: Kost    
 7: Efteråt,  8: Barn,  9: Pengar,  10:  Hur man gör när man lagar mat.

Det är en intressant bok men jag tror nästan att jag behöver läsa om den igen för att ta mig till allt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar