tisdag 30 september 2014

Hannibal

Thomas Harris, Hannibal 

Sju år har gått sedan förra boken, När lammen tystnar och Hannibal Lecter är fortfarande på fri fot. Clarice Starling har avancerat inom FBI men hamnar mitt i en skottlossning där allt går del och hon blir anklagade för att ha begått grova fel. Samtidit så ligger Mason Verger i respirator, Hannibals sista offer som mot alla odds överlevde, och han ruvar på hämnd.  Ondskan och mörkret finns där hela tiden under läsningen och det gäller att inte vara äckelmagad när man läser Hannibal. Jag gillar speciellt det som kommer att ske mellan Starling och Lecter, det är en mycket intressant studie i en människas psyke tycker jag. Jag läser och jag fascineras av hur Thomas Harris lyckas så väl med att porträttera inte bara en ond människa i denna bok utan flera, främst tänker jag på Mason Verger och hans sinnessjuka planer. Språket flyter på bra även i denna bok, det är ett rättframt språk som är lätt att läsa.  Ibland kan jag dock tycka att det blir för mycket av de bisarra detaljerna och det groteska, jag upplevde att detta i När lammen tystnar var mer snyggt invävt i historien. Min största behållning med denna boken är nog framförallt som jag sagt det som sker mellan Starling och Lecter, en del som jag inte minns finns med alls i själva filmen (?). 
Så spännande läsning men inte lika bra som När lammen tystnar tycker jag. 

Nu återstår då bara Röd Drake och Hannibal-Upptakten, både står som hyllvärmare i bokhyllan.

1 kommentar:

  1. Jag har bara sett filmerna. Tyckte När lammen tystnar var klart bättre än Hannibal. Röd drake med Edward Norton och Ralph Fiennes är också bra.

    SvaraRadera