tisdag 15 juli 2014

Underbaraste Eleanor och finaste Park

Rainbow Rowell, Eleanor & Park

Wow! Denna boken gör ont i magen samtidigt som hjärtat värker, man fnissar högt samtidigt som man torkar tårarna. Underbaraste Eleanor och finaste Park, med sockerdricka i knäna och bubbel i magen av förälskelse. Tv människor som är totalt olika men ändå så lika, som hittar varandra på skolbussen och sedan tar livet en total tvärvändning. Visst är själva grunden i boken just en kärlekshistoria, en söt, varm och innerlig sådan berättade med ömsinthet, mänsklighet och trovärdighet, en kärlek som stöter på missförstånd sådär som det kan bli i början när man ännu inte lärt känna varandra men där allt blir bra till slut ändå.

Men boken handlar om så mycket mer än det, det är den där klyftan och skillnaden mellan de bägge som skapar ett intresse tycker jag, för just de bitarna är så snyggt berättade att det nästan gör ont. Park, halvkorean, bor med sina föräldrar och yngre bror, de är en varm, kärleksfull familj med mat på bordet och nya kläder när behov uppstår. De är en familj som bryr sig om varandra, en trygg och säker medelklassfamilj. Men Eleanor, detta maskrosbarn som växer upp i otrygghet och osäkerhet, utan mat eller hela kläder, hon delar sovrummet med alla sina fem syskon och de hjälper varandra för att skydda sig mot styvfaderns humör. Mitt hjärta blöder när de alla kryper ihop under täckena och den minsta inte gråter då han lärt sig att det bara blir värre då, allt medan bråken och dunsarna ekar ut ifrån mammans och styvfaderns rum.  Rainbow Rowell är oerhört skicklig på att måla fram trovärdiga och fylliga karaktärer som gör att man bryr sig om dem och som väcker ens intresse för dem. Just styvfadern gör mig rosenrasande, patetiskt liten skitstövel är vad han är! Eleanors mamma inger mig dubbla känslor, samtidigt som jag förstår och lider med henne blir jag även arg på henne.

Detta är en vacker berättelse och jag blir så förtjust i både Eleanor och Park. Jag gillar även hur boken i sig är uppbyggd, vartannat kapitel är Eleanors och vartannat är Parks vilket skapar ett bra flöde i texten, och allt är berättat med hjälp av Rowells mycket vackra språk. Jag gillar även de många musikreferenserna och serietidningsnörderiet! En fantastisk fin historia fylld med massa charm och där känslorna åker berg och dalbana hela tiden och när slutet kom så fick jag verkligen hjärtsnörp! Mörker och ljus växlar om vartannat, jag kommer framförallt bära med mig starka, underbara och finaste Eleanor länge. Läs och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar