måndag 12 maj 2014

När lammen tystnar

Thomas Harris, När lammen tystnar 

När lammen tystnar är nog en film som många känner till, där Anthony Hopkins gör en ruggigt bra tolkning av Hannibal Lecter, där Jodie Foster med rådjursögon gör en fantastisk roll som den unga FBI-eleven Clarice Starling och där Buffalo Bill är en seriemördare som man sent glömmer bort. Jag har sett filmen två gånger tidigare men aldrig läst boken faktiskt. Nu stod den så fint i vår hylla, den har bott där faktiskt ända sedan Kära Sambon flyttade in och tog med sig sina böcker för ca 4 år sedan. Men läst den har jag ändå inte gjort förrän nu då. Jag var rädd att boken inte alls kunde ge mig samma otäcka känsla som filmen och jag var ängslig att mina bilder skapade av filmen skulle förstöra läsningen.

Men det blev inte så, för vad jag fick var en historia som nu fördjupades och gav mig ännu mer av det otäcka. Jag tycker att i boken så är Clarice Starling mer komplex men jag upplever henne också som mer säker än i filmen. Hannibal Lecters mörka sidor får här ännu en nivå och hans person är i boken riktigt otäck, han känns så kylig och så hal i boken. Ibland snuddar det åt det orealistiska hållet, där Lecters karaktärsdrag nästan blir lite för mycket av det goda. Jag fann det också intressant att man får en djupare bild av Buffalo Bill i boken, dock så är också boken något färgad av sin tid, för även om, den kom ut 1990 här i Sverige. Den syn som ges kring transsexuella är inte den mest rumsrena tycker jag. Sen är det en hel del av amerikansk machostuk i boken och det känns faktiskt lite sunkigt emellanåt. Men annars så är det en riktigt obehaglig bok med djupt störda människor och en riktigt ruggig historia. Dagen jag läst ut boken såg jag och Kära Sambon om filmen och den höll faktiskt än idag! Lite extra roligt var det med de gamla tidsreferenserna i både boken och filmen, som telefax, inga mobiler, kläderna mm. Nu ska jag snart ta tag i bok nr två, Hannibal och se om den också håller måttet. För även här har jag sett filmen men inte läst boken.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker så bra om den här, men favoriten är Hannibal. Den måste du bara läsa om du får möjligheten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt den hemma, även den en hyllvärmare. Så jag ska ta tag i den riktigt snart. =)

      Radera