tisdag 16 april 2013

Samfundet

Jag läste nyligen ut del två i serien om Samfundet men insåg att jag inte skrivit om del ett ännu. Så har kommer del ett och del två i samma inlägg! Så läs inte hela inlägget om du är rädd för spoilers. 

Jag måste bara få göra en kommentar kring omslagen, jag gillar dem verkligen. De är riktigt snyggt gjorda och passar perfekt in på innehållet i böckerna. 


Matchad, Ally Condie

Här befinner vi oss i en värld där Samfundet styr allt. Vad du ska arbeta med, när du ska sova, hur mycket du ska äta, vad du ska göra på din fritid och vem du ska älska och leva med. Och även när du ska dö. När du fyller 17 år så matchas du ihop med en perfekt partner, en som stämmer helt överens med den statistik Samfundet har över dig. Cassie fyller 17 och det är dags för hennes matchnings-bal. Hon ser framemot den och det känns bra att nu äntligen få veta vem som är hennes partner. Samfundet är ju en trygghet och alla litar på dem och deras beslut.  Cassie blir matchad med sin barndomsvän Xander, något som är väldigt ovanligt men något som är ännu mer ovanligt är att när Cassie ska titta på det lilla mikrochip där all info finns om hennes partner så är det ett annat namn som dyker upp. Ky Markhams bild finns där istället för Xander. Har Samfundet gjort fel? Ky är ju inte ens en godkänd medborgare, han är en avvikelse. Vad ska Cassie nu göra? Vem ska hon välja? Varför har Samfundet gjort fel? De kan väl inte göra fel?

Det är en intressant bok detta, fylld av motsägelser och spänning. Jag gillar verkligen uppbyggnaden av denna nya världen och jag retar mig så på Samfundet som styr allt. Bara tanken på att allt du gör är bestämt i förväg och anpassat av Samfundet. Hela ditt liv är styrt och kontrollerat in i minsta detalj men det är så skickligt gjort att du som medborgare finner att ditt liv är rätt trevligt. Så länge du inte börjar fundera allt för mycket... Jag hade blivit väldigt frustrerad över att behöva leva på det viset.
Personerna är intressanta att lära känna, min favorit här är definitivt Ky. Han har ett djup som saknas hos Cassie. Cassie är här väldigt naiv och blåögd. Vilket förvisso behövs i en dystopi, en karaktär som är ovetande om de problem samhället skapat och vilka begränsningar de egentligen har. Och brytpunkten då denna karaktär börjar syna samhället lite noggrannare, börjar fundera och ifrågasätta är snyggt gjort av Condie. Och det behövs även en karaktär som Ky. En karaktär som redan ifrågasätter samhället och som står vid sidan om, och som kan hjälpa den tvekande personen. Jag gillar uppbyggnaden av världen i sig och alla miljöerna i boken. Mycket bra läsning. Ally Condie har ett vackert språk som är väldigt njutbart att läsa. Jag älskar även dikterna i boken, de där som är förbjudna och som Ky ger till Cassie som gåvor. 


Korsad, Ally Condie


Vi får möta Cassie igen och Ky men denna gång är dem på flykt.Samfundet som styr världen har skickat bort de båda på varsitt håll och nu måste de finna varandra igen. Cassie ger sig iväg på en svår resa för att finna Ky och på sin väg finner hon nya vänner. Kärleken driver Cassie framåt precis som den gör för Ky. 

Det är trevligt att återvända till denna värld, att åter få möta Cassie och Ky och läsa om deras kamp. Jag gillar verkligen att Ky lär Cassie att skriva precis som han i förra gav henne förbjudna dikter. Dock så håller den inte riktigt måttet, denna bok är segare och faktiskt även en aningen platt emellanåt. Det gjorde att en känsla av besvikelse dök upp hos mig, första boken var helt fantastik och jag läste den med förtjusning.  Men jag hoppas att sista delen rycker upp sig och ger mig som läsare ett fint och bra slut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar