tisdag 9 april 2013

Blodshäxor!

Tessa Gratton, Blodsmagi


Silla och Rese har precis förlorat sina föräldrar i en mycket tragisk och hemsk händelse. En händelse där alla tror att deras far är den skyldiga till men Silla är inte säker på det och hon faller djupt ner i sorgen. En dag får hon ett brev som innehåller en mycket märklig bok, en bok som handlar om magi. En speciell sorts magi som utövas med hjälp av blod och boken visar sig vara skriven av deras far. Nu vill Silla ta reda på sanningen om sina föräldrar och hon vill veta vad som verkligen hände den där fruktansvärda natten då de dog. Rese är tveksam till att börja med men blir snart involverade. Även den nya killen Nicholas blir inblandad och mellan Silla och han börjar något starkt växa fram. Det är en fin kärlekshistoria som tar sin början här, den känns så äkta och realistisk. Och vad jag kan se så finns där ingen tredje partner som lurar i bakgrunden som ska blandas in. Ett fenomen som är väldigt vanligt i denna formen av böcker.

Det var väldigt uppfriskande att läsa en crossover/Ya som inte handlar om vampyrer eller varulvar. Det var riktigt spännande att läsa om häxor för en gångs skull.  De som sysslar med denna form av magi kallas för blodhäxor och de använder sitt eget blod eller andras för att utöva magi. Boken innehåller även kursiva delar som berättar om en annan blodhäxa, först så förstår jag inte riktigt syftet med dessa delar men ju längre in jag kommer i boken desto mer förstår jag dess syfte. Det är smart och underhållande, jag gillar verkligen Silla och jag blir väldigt orolig för henne under läsningens gång. Miljöerna och relationerna känns hela tiden väldigt trovärdiga och livfulla. Karaktärerna uppför sig som riktiga människor och det gör läsningen intressant. Jag tycker tonen är rätt mörk i boken och den kändes rent av obehaglig på ett par ställen. 

När jag läst slut på den uppfattade jag det som att boken var slut, att det äntligen kommit en fristående bok och inte ännu en trilogi. Men jag upptäcker nu att nej så är inte fallet, detta är återigen bok nr 1 i en serie. Av någon anledning är just trilogier något som kommit väldigt starkt på sistone, jag själv har säkert en 5 olika serier som jag läst bok 1 i och i några fall bok två med.  Fördjupning kring detta kommer i ett eget inlägg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar