tisdag 30 april 2013

Den tuffaste actionhjälten av dem alla

Lee Child, Dold identitet.

Jack Reacher, den tuffaste av dem alla, den hårdaste av de alla, vägarnas riddare i luffarform. Reacher är ju en fd militärpolis som bestämde sig för att ta avsked ifrån armen och sedan resa USA runt. Han har kläderna han bär på, när de bli smutsiga köper han bara nya och slänger de gamla och han har en tandborste. Det är allt, Reacher reser med mycket lätt bagage. Och sin vana troget så hamnar han alltid i en liten småstad eller i en något större stad, stöter på det lokala buset och bestämmer sig för att reda upp hela situationen. I denna bok så går vi dock tillbaka i tiden, långt tillbaka nämligen. Denna utspelar sig ca 6 månader innan den första boken Dollar kom ut. Här är Jack Reacher fortfarande militärpolis och han blir skickade till en liten stad i den amerikanska södern. Här har inträffat flera mord på unga och vackra kvinnor och Reacher skickas dit för att så säga hålla lite koll på läget. En militärbas är nämligen placerad precis vid den lilla staden och en annan militärpolis har redan sänts ut dit. Reacher ska helt enkelt smyga sig in i staden, ta kontakt med de civila och ta reda på vad som händer. Han ska även ta kontakt med den lokala sheriffen och här kommer då den snygga kvinnan in i bilden. Den där snygga kvinnan som oftast finns med i varje bok, Reacher är lite som en sjöman med en kvinna i varje hamn/stad! Reacher är här lite yngre, fortfarande knuten till armen och inte civil alls. Det är väldigt intressant att få veta vad som ledde fram till att Reacher slutligen gav sig ut på vägarna. Man märker på Reacher här hur ovan han är att vara vanlig civil, armens vanor och mönster sitter djupt rotade. 

" Några fordon körde förbi mig. Ingen av förarna stannade för erbjuda mig skjuts. De kanske skulle ha gjort det om jag varit iförd uniform. Mitt i Amerika är civilister som bor utanför armebaser för det mesta vänligt inställd till sina armegrannar. Jag tog deras försummelse som bevis för att min civila förklädnad var övertygande. Jag hade aldrig uppträtt som civilist förut. Det var okänd mark. Något nytt för mig. Jag hade aldrig ens varit civilist." s 33

Som vanligt är det mycket underhållande och spännande. Detta är smart och välskriven underhållning i fartfylld actionstil. Jag är väldigt förtjust i Jack Reacher och jag gillar hans stil. Men jag ogillar väldigt mycket att de i filmen som nyligen kom ut, baserad på en av Lee Childs böcker, använde sig av Tom Cruise i rollen som Jack Reacher. Och här förstår jag verkligen inte hur de tänkte, Reacher är enligt informationsfliken som finns i boken 193 cm lång, väger mellan 110-125 kg och han är 127 cm över bröstkorgen. Nu tar vi fram en mental bild av Cruise och sedan jämför vi då bilderna, och nej det stämmer inte alls någonstans. Jag blev väldigt besviken och tvivlar på att jag kommer se filmen alls. Men böckerna lär jag fortsätta sluka med stort intresse!

Jag har några gamla kvar att läsa och så den allra nyaste då. 16 böcker finns det, om man räknar med den allra senaste.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar