lördag 2 mars 2013

Anna klädd i blod, Kendare Blake

Cas Lowood är inte riktigt som alla andra tonåringar, han är nämligen spökjägare. Ett yrke som har gått i arv ifrån hans far som i sin tur ärvde yrket ifrån sin far. De jagar efter spöken/andar som blivit kvar här på jorden och som ger sig på människor pga vrede, sorg eller i ren hämnd och de dödar dem igen så att de försvinner helt.  De andra spökena/andarna låter de vara, de gör ingen illa när de vakar över sina nära eller när de inte vill lämna jorden riktigt än. Cas är dock numera ensam med sin mamma eftersom fadern blev dödad när denna var ute på ett uppdrag. Så Cas som nyss blivit 17 år axlar faderns roll och tillsammans med sin mamma reser han USA runt i jakt på onda och elaka spöken. Så en dag kommer de till Thunder Bay i Kanada, där det finns ett mycket ondsint spöke som i folkmun kallas Anna klädd i blod. Hon var en ung flicka som blev mördad på femtiotalet och har fram till idag haft ihjäl 27 människor. Nu är det upp till Cas att försöka ta död på detta ondsinta spöke. Men detta blir ett uppdrag som kommer att förändra mycket för Cas och utgången är mycket oviss. 

Jag gillade verkligen denna boken, den är lättsmält men har ändå en viss tyngd, den är lättläst men ändå välskriven och den är underhållande från början till slut.  Karaktärerna känns trovärdiga och intressanta, jag fann faktiskt att jag fick sympati för det ondsinta spöket Anna. Mycket smart skrivet av författaren som gör att man faktiskt känner något inte bara för de levande karaktärerna utan även för spöket i sig.  Mycket trevlig läsning, precis det jag behövde nu i februari för att kickstarta min läslust igen! Jag framemot del två som visst kommer heta Anna i mina mardrömmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar